دو

 

هر روزعطرهاي پر زرق و برق و رنگارنگي وارد بازار مي‌شود؛ عطرهايي با رايحه‌هاي متفاوت و قيمت‌هاي مختلف.اما انگار ديگر توليدكنندگان به اين حد اكتفا نمي‌كنند، آنها به دنبال يك چيز نو و يك تحول بزرگ هستند تا جايي كه بعضي از خبرگزاري‌هاي بزرگ دنيا خبر از توليد عطر خوراكي داده‌اند؛ عطري كه بخوريد و بعد بدنتان خوشبو شود! شايد عجيب باشد اما گويا در اين دنياي هزاررنگ ديگر نبايد از هيچ چيز تعجب كرد. اما واقعا عطر از كجا به اينجا رسيد؟ اصلا چه شد كه انسان‌‌ها به فكر توليد عطر و توسعه اين صنعت افتادند؟ چه كساني در ساخت اين ماده خوشبو نقش داشتند؟ و اصلا عطرها در طي تاريخ چه مسيري را طي كرده‌اند تا به امروز رسيده‌اند؟ اينها همه سؤالاتي است كه سعي كرده‌ايم در اين گزارش به آنها جواب دهيم.البته در كنار آنها تمام نكات ضروري را كه هنگام خريد و استفاده از عطر به آنها نياز داريد آورده‌ايم ؛ از روش تشخيص عطر تقلبي و اصلي گرفته تا تفاوت عطرهاي مختلف و عطر فصل و... .

 

چه عطري براي چه كسي؟

دقت در نحوه خريد عطر و ادكلن توسط اشخاص مختلف نشان مي‌دهد كه افراد از شيوه‌هاي مختلف و گاهي عجيب و غريبي براي انتخاب عطر و ادكلن مورد نظر خود استفاده مي كنند. مثلا آنهايي كه جوان‌ترهستند بيشتر از دوستان و اطرافيان خود تقليد مي‌كنند و بدون توجه به اينكه رايحه عطر مي تواند با نوع پوست تغيير كند همان محصول را از فروشگاه خريداري مي‌كنند.بيلبوردهاي تبليغاتي و شيشه‌هاي پر زرق و برق محرك خريد بعضي ديگر است، بعضي از افراد مسن‌تر هم سعي مي‌كنند به برند خاصي وفادار بمانند يا حتي هستند كساني كه از هرچه دردسترس‌شان باشد استفاده مي‌‌كنند.

اما اصلي‌ترين عوامل انتخاب كه به طور ناخودآگاه روي انتخاب افراد تاثير مي‌گذارد عبارتند از:

1.
شخصيت استفاده كننده: به‌طور مثال رايحه تند و اسپرت كه براي يك جوان ورزشكار مناسب است نمي‌تواند براي يك خانم مسن انتخاب مناسبي باشد.

2.
فرهنگ جامعه: در جامعه‌اي كه در آن حفظ حريم بين زن و مرد امري متعارف است، استفاده يك خانم از رايحه‌هاي نه چندان مناسب امري غيرقابل قبول است.

3.
جنسيت افراد: اگر يك ادكلن با رايحه‌اي از دسته گل‌ها و شكوفه‌ها كه برازنده يك خانم است توسط يك مرد استفاده شود، صورت خوشي نخواهد داشت.

بوي يك نوع عطر در افراد مختلف متفاوت است
تركيب شيميايي بدن، رژيم غذايي و سن اشخاص بر عطري كه به پوست زده مي‌شود، تاثير مي‌گذارد. در ضمن، عطر داراي بسياري از روغن‌هاي اسانس‌دار است. برخي از روغن‌هاي اسانس‌دار تاثير متفاوتي روي پوست اشخاص مي‌گذارد و احتمال دارد كه برخي از آنها جذب پوست شود. همين مسئله باعث مي‌شود تا بويي از پوست متصاعد شده و در نتيجه بوي عطر نيز متفاوت شود.

آيا طريقه استفاده درست از عطر را مي‌دانيد؟

عطر را روي قسمت‌هاي نبض‌دار بدن اسپري كنيد، آن هم نه از فاصله خيلي نزديك. عطري كه از فاصله نزديك اسپري شود روي يك نقطه جمع مي‌شود و احتمال اينكه بوي آن به تلخي بزند زياد است. مچ دست‌ها، گردن (البته در مواردي ممكن است باعث ايجاد حساسيت شود) و آرنج‌ها محل‌هاي اصلي اسپري شدن عطر هستند. دست‌تان را در فاصله 10 تا 15 سانتي‌متري اين نقاط بگيريد و به آرامي عطر را اسپري كنيد. در مورد مچ دستان يك نكته را به خاطر داشته باشيد؛ بعد از استفاده از عطر، مچ‌ها را به هم نساييد. اين كار باعث خراب شدن بوي عطرتان مي‌شود. بعضي‌ها عطر را تنها روي گردن‌شان اسپري مي‌كنند اما فقط به گردن اكتفا نكنيد چون بخش زيادي از بوي عطرتان رو به بالا خواهد رفت و كمرنگ مي‌شود. مچ دست‌ها براي تكميل اين پروژه عالي است!

 
چگونه عطر تقلبي را از اصل تشخيص دهيد

  •   بيشتر عطرهاي اورجينال داراي در سنگين و تقريبا آهنربايي هستند كه كاملا با خود شيشه چفت مي‌شوند، در نمونه تقلبي در آنها بسيار سبك و شل روي عطر قرار مي‌گيرد.
  •   عطرهاي ارجينال معمولا از شيشه باكيفيت و شفافي برخوردار هستند كه در نمونه تقلبي آن شيشه كدر و حتي كمي سبك‌تر به‌نظر مي‌رسد( در بعضي موارد به‌دليل طراحي فوق‌العاده مشابه قابل استناد نيست).
  •   آخرين مرحله تشخيص و شناسايي عطر اورجينال رايحه خود عطر است كه درصورت آشنايي خريدار با آن محصول شناسايي آن راحت بوده در غير اين صورت مي‌توان ذكر كرد كه عطرهاي تقلبي بنا به نداشتن كنترل كيفي و استاندارد رايحه ثابتي ندارند.

 

*****************************************************************

نوشته شده توسط afruz | ۲۲ دى ۱۳۹۵ ساعت ۰۳:۱۸:۴۶ | آرشيو نظرات (0) :موضوع |